Byta Däck - dubbdäcksförbud i Sverige, byta däck till dubbfria vinterdäck!

Byta Däck - nationellt dubbdäcksförbud i hela Sverige
Byta Däck har visat i ett antal däcktester att det finns testvinnare bland dubbfira vinterdäck som har väldig goda eller bättre köregenskaper än dubbdäck.
Dubbdäckförbud
Byta däck till dubbfria vinterdäck

Hälsorisken är stor det visar forskningen, men vill du köra med dubbfria vinterdäck på landet där vägarna är täckt av snö och is flera månder om året. I städerna kan man tänka sig att det sliter för mycket på vägbeläggningar men ute på landet ser det anorlunda ut framförallt i norra Sverige. Det stämmer att barn i städer har rätt att växa upp utan hälsovådliga ämnen i luften enl. Karin Svensson Smith som var riksdagsledamot och trafikpolitisk talesperson och är nu kommunpolitiker i Lund.

Ska kommunerna bestämmer om du ska byta till dubbdäck eller dubbfria vinterdäck 
Kommuner i Sverige har mycket makt jämfört med kommuner i utlandet. Det kan gynna demokratin men det betyder inte att regeringen ska överlåta beslut till kommunerna. Regeringen måste ta ställning i principiella frågor som t ex dubbdäck.

Dubbdäcksförbud - bör man byta däck
Politiskt beslutade regler t ex dubbdäcksförbud har större chans att bli respekterade. Så är inte fallet med nuvarande dubbdäcksregler enligt Smith.



Kommuner kan införa nya däckregler för dubbfria vinterdäck
Hur ska det bli i framtiden för den som ska köra utanför sin egen kommun. Bör vi kontrollera var i landet det finns dubbdäcksrestriktioner och måste man ha med sig en extra omgång däck för att kunna byta. Därför vore det klokare om samma regler gällde i hela Sverige. Användandet av dubbdäck i stadsmiljöer borde förbjudas på nationell nivå.
I Tyskland måste man byta till dubbfria vinterdäck
Det finns mycket bra dubbfria vinterdäck och flera testvinnare är även bättre än dubbdäck. Moderna märkesdäck som Nokian, Goodyear, Continental och Michelin investerar en hel del pengar till forskning och tester köregenskaper på dubbfria vinterdäck innan de släpps ut på marknaden. Enligt flera däcktester har flera däck väldigt goda egenskaper. I Tyskland finns det flera regioner i Alperna, Schwarzwald, Mittelgebirge och Harz som har mycket snö och is på vägerna flera månader som i Sverige men som i många andra europeiska länder är dubbdäck helt förbjudna eftersom de sliter för mycket på vägbeläggningarna.
Byta Däck - risk får saltbrist 

Oslo har höga avgifter för dubbdäck
Genom höga avgifter har Oslo minimerat dubbdäcksanvändningen utan att olycksfrekvensen har ökat. Det är inte användning av dubbdäck som minska risken för olyckor framförallt att anpassa hastigheten samt avståndet till andra fordon. Spara upp till 40 % på vinterdäck


EU:s miljökvalitetsnormer för luft
Flera restriktioner för dubbdäck är sambandet mellan partiklarna och ohälsa därför har ett antal kommuner förbjudit dubbdäck inom vissa områden. Kommuners ansvar för sina invånares hälsa är helt avgörande för att partikelnivåerna i flera storstäder överskrider EU:s miljökvalitetsnormer för luft. Ett annatt motiv för att hålla dubbdäcken borta från städer är det buller däcken medför. Bullermätningar visar att många hundratusentals svenskar får sömnen störd ett dubbdäcksförbud i städer kan rejält sänka bullerexponeringen.

Byta Däck - ett alternativ att resa med tåg?

Fazit Byta Däck - dubbdäck utanför städer
Det är klokast att dubbdäck får finnas på vägarna utanför städerna. Det är också inte fel med en större kontroll av däckens mönsterdjup, särskilt beträffande lastbilar som är en potentiell risk för alla i trafiken. Barn i städer bör ha rätt att växa upp i ren luft. Det kan vara bra att dubbdäck inte vara tillåtna i täta stadsmiljöer. Dubbdäcken och även avgaser ger upphov till ohälsa och vi vill ha en barnvänlig stadsmiljön med bra kollektivtrafik och begrensade persontransporter.