Vinterdäck - Lång väntetid för däckbyte

Vinterdäck - tänk på att byta till vinterdäck i tid
 Vad ska man tänka på när man ska byta däck? Just nu i october och november är det högsäsong på däckverstäder.

På däckverkstäder i Stockholm, Göteborg, Malmö, Umeå, Jonköping, Gävle och runt om i landet är det full rulle på jobbet.
Däckverstäderna byter däck på  femtio till hundra bilar om dagen! Väntetiderna är långa just nu.
Hos de flesta verstäder för däckmontering kan du räkna med att venta ungefär en vecka. Om du kan vara av med bilen en hel dag så ta det cirka fyra till fem dagar att få en tid.
Däckbyte till vinterdäck
Det tar cirka tio minuter att byta fyra däck.



Ska man ha dubbdäck eller dubbfria vinterdäck?

Det ska vara dubbar i däcken men i år har flera däcktester visat att dubbfria vinterdäck faktiskt är ett ganska bra alternativ. I många fall lika bra och ibland till och med lite bättre än dubbade däck.
Om du vill resa till Europaskidsemester till Alperna tänk på att du inte får använda dubbdäck då är det bra att köpa dubbfria däck direkt från början.
Läs vidare på  Byta Däck om aktuella vinterdäck tester för 2010. Bildäckverkstäder har mycket att göra just nu och många tar kvällar och helger till hjälp för att fixa nya vinterdäck. Läs även på DN

Flera dubbfria däck(friktionsdäck) är bättre än dubbdäck enl. forskare


Tips om man sjäv vill byta vinterdäck
  • Kolla alltid lufttrycket innan du sätter på däcken
  • Kontrollera lufftrycket alltid med kalla däck. 
  • Vinterdäcken kan ha 0,3 bar högre lufttryck än agivet instruktionsboken
  • Däcken slitter ut och för lågt lufttryck ger sämre köregenskaper och högre bränsleförbrukning
  • Åk aldrig till en mack för att fylla på luft, däcken gå sönder på den färden.
  • Smörj alltid däck och bultar. Här kan du köpa billiga vinterdäck.
  • Byt däck i tid
  • Byt till vinterdäck i tid innan vägarna blir snöniha och isiga (sommerdäck kan bli hård och bromssträckan bli längre)
  • Vinterdäck måste ha ett mönsterdjup på minst 3 millimeter
  • ”Kör in” nya vinterdäck
  • Dubben i dubbdäck ska ”sätter sig” de första 50 till 100 milen.
  • Vinterdäck ska lagras på rätt sätt 
  • Fel lagring av vinterdäck förkortar däckets livslängd
  • Däck ska lagras torrt, mörkt och sval - inte vid en värmepanna eller solig balkong!
  • Luftfyllda däck kan staplas på varandra, vara stående eller hängas upp i fälgen.
  • Isiga vägar (är dubbelt så hala som snötäckta vägar)
  • 4 gånger så hala som blöta eller slaskiga vägar.
  • 8 gånger så hala som torra vägar.

Bra tips om det blir halka
  • Bra vinterdäck.
  • Rätt hastighet.
  • Anpassa körsättet till underlaget.
  • Undvik att byta fil om möjligt.
  • Extra halt kan det vara på broar, viadukter och skuggiga platser.
  • Rätt lufttryck i däcken.
  • God kvalite på däcken.
Olika vinterdäck odubbade och dubbade
- dubbdäck ger bättre väggrepp på våt is.
- på rå is och hård snö är dubbade och dubbfria däck lika bra.
- på lös snö har dubbfria däck bättre väggrepp än dubbade däck.
- dubbfria vinterdäck kan sättas på tidigare på säsongen är dubbdäck (tidigast 1 oktober, krav från 1 december).
- de bästa däcken ska sitta bak.
(Källa: Trafikverket)